28 februari 2022

Holistische SEO

Wat is holistische SEO? 
Hoe alles met elkaar met elkaar samenhangt om er voor te zorgen dat je bovenaan komt. Alle aspecten van broncode, zoekwoorden, titles, kopteksten, afbeeldingen, url-structuur komt aan bod.

Wat betekent SEO?
SEO betekent Search Engine Optimalisation. Je website optimaliseren voor de zoekmachines.

One-page SEO: elementen op jouw website zoals site structuur, content en speed
Off page SEO: links van andere websites, social media

Het beste is een lange termijn strategie voor je SEO.  Eerst moet je ook de missie van Google begrijpen. De missie van Google is wereld informatie organiseren zodat het over beschikbaar is en bruikbaar. Om die missie te bereiken is Google erg georiënteerd op het onderzoeken van gebruiksgemak. Als jouw website de beste optie is voor jouw bezoekers zal het je website hoog eindigen.

Je website heeft een uitgebreide strategie nodig. Google kijkt overal naar: gebruikservaring, content en de technische kant van SEO. Om bovenaan te komen moet je focus hebben op je gebruikers want Google wil haar gebruikers de beste resultaten voorschotelen. Dat betekent een uitgebreid zoekwoordenonderzoek, zorgen dat je website goed beveiligd is. Je moet zien te vermijden dat je de SEO gaat manipuleren door keyword-stuffing. De tekst volproppen met zoekwoorden die voor jouw business belangrijk zijn. Dat je steeds dus dezelfde zoekwoorden laat terugkomen. Andere trucs die niet meer werken zijn: witte tekst in een witte achtergrond zodat je de tekst niet kan zien en link-buying/link-trading waarbij je links inkoopt op andere websites. Dat laatste is niet slim want het algoritme gaat er achter komen met als gevolg dat je voor lange tijd van de ranking zult verdwijnen of zijn minst lager geplaatst gaat worden. De zoekrobot komt dagelijks langs en het algoritme controleert dan om je van de trucs gebruikt maakt. Dagelijks wordt het algoritme verbeterd en geupdated.

Wat je ook niet moet doen is:  page-swapping. Page-swapping is het indienen van een tekstversie van een webpagina bij de zoekmachines in een poging om een hoge ranking voor die pagina te krijgen. Zodra de gewenste posities binnen de zoekmachines zijn bereikt, wordt de zoekmachinevriendelijke tekstpagina verwisseld voor een inhoudspagina die bedoeld is er andere dingen mee te doen. Die kan bijvoorbeeld zijn het aanvragen van een produkt.

Holistische SEO is dat bij het optimaliseren gekeken wordt naar het geheel van de SEO. We nemen dus de broncode, tekstopbouw en semantiek en snelheid van de site mee in een totaalplaatje. Gebruiksgemak (user experience) en snelheid van de raakt weer aan andere disciplines binnen het geheel van zoekmachine-optimaliseren. Gebruiksgemak met vormgeving en snelheid van de site ligt in de hoek van webontwikkeling.