22 juni 2020

Linkbuilden

Waarom zou ik aan linkbuilding doen?

Je kunt links beschouwen als stemmen van andere websites op jouw website. Hoe meer hoogwaardige links die naar jouw website verwijzen, hoe hoger je zou moeten scoren in Google. Hoe hoger het niveau van organisch verkeer dat je zou moeten ontvangen. Als je bijvoorbeeld als link genoemd staat op een publicatie-pagina van een universiteit dan mag je ervan uitgaan dat hier veel waarde aan toe wordt gekend. De Trust Ratio moet daarvoor wel in orde zijn waarover zo dadelijk meer.

Hoe hoog je website verder staat in de ranking van Google wordt bepaald door ongeveer honderd verschillende criteria die verstopt zitten in het algoritme van Google. Eén van de vroegste regels van het algoritme sinds de oprichting van Google is het aantal linkjes dat van buitenaf naar je website verwijzen. Onderdeel van je SEO-strategie moet dus zijn het aanleggen van een online netwerk waar je website op staat vermeld.

Met goede linkbuilding bereik je het volgende:
• Nieuwe pagina’s op je site worden sneller Google gevonden.
• Een toenamen van verwijzend bezoek doordat je op meer websites staat.
• Uiteindelijke stijging in de ranking van je website in de zoekresultaten.

Verhogen van domain-raiting (DM).

De afkorting DR staat voor Domain Raiting, in het Nederlands vertaalt naar domeinwaarde. Simpel gezegd dus de waarde die op uw domein rust is bepalend later voor de ranking in Google. Een domeinwaarde is geen officiële getal die bedacht is door Google maar door een van de marktleiders op SEO gebied (MOZ) .  Dit is later wereldwijd overgenomen door andere SEO- bedrijven en dit is uitgegroeid tot een standaard meetinstrument. Deze domeinwaarde wordt uitgedrukt in een score tussen de 0 en 100 en dit geeft aan hoe goed de website het doet op gebied van SEO.  Hoe hoger deze score is hoe interessanter en belangrijker de zoekmachines uw website vinden. Een hoge DR-score betekent dus dat uw website hoger in de zoekmachines gaat komen.

Wat is een basisfactor van een goeie link?

Iedere link heeft bij Google een andere waarde en daar moet je bij de strategie duidelijk rekening mee houden. Als je bijvoorbeeld veel linkjes op spam-pagina’s hebt, vergeet het dan maar dat je snel gaat klimmen. Relevantie is het hierin het toverwoord. Zorg dus dat je vermeldingen krijgt op website die een zekere relatie heeft met jouw product of dienst. De waarde wordt bepaalt door de Majectic Flow Metrics waarover hieronder meer:

– Trust Flow: maateenheid die de betrouwbaarheid van een website aangeeft. Als je veel links op andere websites hebt zoals van een partner of zelfs van een concurrent of je eigen website. Als dat allemaal authentieke websites zijn dan stijg je in de waarde. Je kan je eigen linkprofiel vergelijken met die van concurrenten. Hoe hoger de betrouwbaarheid, hoe hoger de Trust Flow.
Citation flow: maateenheid waarvan het getal voorspelt hoeveel invloed de url van een webpagina heeft. Het aantal links naar je website zijn daarin bepalend.

De Trust Ratio maakt inzichtelijk of een webpagina een spammy linkprofiel heeft. De Trust Ratio bereken je door de Trust Flow te delen door de Citation Flow. Als een website veel inkomende links heeft (hoge Citation Flow) van onbetrouwbare bronnen (lage Trust Flow) is de Trust Ratio erg laag. Plaats op deze websites dan geen link. Het linkprofiel van een website kun je bekijken met de Majestic Backlink Analyzer.

external backlinks profile
Contextuele links
De links die meer kans hebben om te worden aangeklikt dat zijn dan de links die de meeste waarde hebben voor de ranking.
Linkjes die als het ware een beetje verborgen op een website worden weergegeven zoals met een ander lettertype of met een andere kleur waardoor het minder waarschijnlijk is dat er op geklikt worden, die maken de link minder interessant.
Contextuele links, die in de inhoud van een webpagina staan zijn dus belangrijker dan links in in de voettekst of in de sidebar. Kortom een deel van de strategie kan dan zijn het vermijden van links die op verborgen plekken staan.
Schrijf artikelen zodat je backlinks krijgt.
Als je over een handige schrijvershand beschikt schrijf dan regelmatig een artikel wat je bijvoorbeeld op Linkedin plaatst. Hier worden waardevolle links verdiend. Denk ook aan andere websites zoals een business-website. Aan de artikelen voeg je zoekwoorden met relevante links toe die je bij deze artikelen plaatst. Je doet er verstandig aan een artikel te plaatsen met goede Trust Ratio.

Gebruik goede unieke verwijzingsdomeinen.

Als je een betrouwbaar linkprofiel wil opbouwen zorg dan voor unieke verwijzingsdomeinen in plaats van steeds dezelfde domeinen. Een succesvolle Linkbuildingstrategie moet altijd de focus leggen op links van nieuwe domeinen die nog nooit eerder hebben gelinkt om het aantal unieke linkdomeinen te verhogen.

Relevantie met het onderwerp.

Het heeft de voorkeur om links te gebruiken van een webpagina waarvan de inhoud verband houdt met het onderwerp van jouw eigen site. Vergeet niet dat links oorspronkelijk op het web bestonden om een gebruiker van pagina A naar pagina B te navigeren. Daarom is het belangrijk om een link naar een bestemming te linken die hieraan gerelateerd is.

Meer informatie over Linkbuilden, bel ons: 06-22921764

Bronnen:

Bekijk ook de pagina contentbuilden.
Tags: linkbuilden, linkbuilding, den bosch