1 november 2018

Remarketing

Stop met geldverkwisting in Google Adwords.

Remarketing is de oplossing voor de geldverslindende Adwords-campagnes. In deze reeks van twee artikelen ga ik uitleggen wat je kan doen met remarketing en welke mogelijkheden je daar mee hebt.

Adwords…waarom is het deels verspilling?

De normale Adwords-campagne is inmiddels wel bij alle ondernemers bekend. Je zet een advertentie online die met een ter zake doende zoekwoord bovenaan komt in de zoekresultaten. Het is een veiling met zoekwoorden waar concurrenten ook bieden op de posities van die advertentie.

In de loop der jaren zijn deze advertenties behoorlijk gecamoufleerd door Google zodat je steeds minder het verschil tussen normale zoekresultaten en advertenties.

Mensen klikken vaak ook gedachteloos op deze advertenties en dit werkt een enorme verspilling in de hand voor bedrijven. Fijn voor Google dus want elke klik levert geld voor ze op. Minder fijn is dat echter voor bedrijven en kleine ondernemers die met een klein budget toch concurrentiekracht moeten bieden. Soms betaalt men € 4,- per klik! Die kosten lopen natuurlijk flink op als je weet dat je vele klikken moet ophalen voordat iemand contact zoekt. En daarna nog moet dat contactmoment verzilverd worden. Het is dus zaak dat het rendement uitermate goed wordt doorgemeten. Veel advertenties zijn pure verspilling omdat ze niet scherp staan ingesteld bijvoorbeeld op regio en demografische factoren.

Waarom is remarketing of retargetting dan beter?

Remarketing kan helpen deze campagnes nog slimmer te benutten. Met een cookie wordt een bezoeker daarna gevolgd op internet. Voormalige bezoekers krijgen daarna een banner van het bedrijf te zien op bijvoorbeeld nu.nl of buienradar.nl

Een belangrijk aspect van de kostenbesparing is dat een deel van de bezoekers nog steeds organisch binnenkomen of direct een url intikken. Je laat daarna banners zien aan mensen die al op de site zijn geweest. Deze bezoekers kwamen gratis binnen en hebben dus dan ook een meer dan gebleken interesse getoond. Belangrijk is om te weten dat 96% van de unieke bezoekers nooit contact zal zoeken nadat zij op een dure Adwords-advertentie hebben geklikt.

Je kan dus beter geld spenderen aan bezoekers die gratis binnenkwamen dan aan een Adwords-klik van iemand die nooit meer terug gaat komen. Ook kunnen banners getoond worden aan bezoekers die elders op internet een gebleken interesse hebben getoond doordat zij vergelijkbare sites hebben bekeken.

De meeste mensen hebben ook meerdere aanrakingsmomenten nodig (touching points) voordat zij een besluit nemen. Remarketing biedt hierin dus de oplossing en deze is fors goedkoper dan de gewone Adwords-strategie. In vogelvucht de redenen om in te zetten op remarketing.

  • Groter kwaliteitsbezoek bij remarketing van bekende bezoekers.
  • Remarketing is niet duur en heeft een hoger rendement.
  • Vergroting van aantal touching points.
  • Draagt bij aan de “branding” waardoor je bedrijf beter herkend wordt.
  • Je campagne wordt er zijn geheel scherper door.
  • Je kan zelf bepalen hoe vaak de banner getoond moet worden aan bezoekers zodat je voorkomt dat het irritant wordt.

Voor een grote touroperator beheer ik de Adwords en daar is de omzet enorm toegenomen door remarketing.

Denk je dat je campagnes scherper kunnen of geïnteresseerd in remarketing? Neem dan contact met ons op via info@needmachine.nl!

Hier komt de link naar het 2e artikel (is nog niet beschikbaar).

Jos Oerlemans – Needmachine.nl