8 november 2021

SEO Workshop: Hoe Google werkt, de zoekmachine in een notedop.

Dit hoofdstuk gaat over hoe je bovenaan komt met tekst en structuur. Het kost je namelijk geen biet als je boven aan de lijst in Google staat. En het kost je namelijk ook betrekkelijk weinig moeite als je spelregels maar goed uitvoert.

Het geeft daarnaast een zeer goeie ROI (betekent: wat je van de investering terugverdient). Je betaalt namelijk  voor de klikken die vanuit die zoekoverzichten-pagina gemaakt worden. Mensen beschouwen de organische (natuurlijke) zoekresultaten namelijk als zeer betrouwbaar. En eenmaal daar bovenaan, blijf je daar wel even staan 🙂 .

Wel is het zo dat Google de organische vermeldingen in de loop der jaren naar achteren gedrukt heeft. De advertenties zij in de loop van de tijd gecamoufleerd zodat het lijkt alsof je op een organische vermelding klikt. Ik toon dat aan met onderstaand voorbeeld.

Je ziet dat heel duidelijk met voorbeeld uit eigen koker uit 2011. Het onderscheid tussen advertenties en normale vermelding is duidelijk waarneembaar. De hele rechterkant zijn namelijk advertenties. En de bovenste drie hebben een achtergrondkleur. Als je dat vergelijkt met een voorbeeld uit 2021 dan zie je hoe het gesteld is met die betaalde zoekresultaten in de vorm van advertenties.

oude zoekmachine resultatenpagina

Op onderstaande pagina zie je dat het onderscheid tussen betaalde advertenties minder scherp is.

voorbeeld gecamoufleerde advertentie

Hoe mensen zoeken….

Voordat we gaan optimaliseren moeten we ons afvragen wat mensen intikken in het zoekvenstertje. Onze doelstelling is simpel en dat is dat specifieke pagina’s zo hoog mogelijk gaan eindigen. We willen dat mensen die pagina’s gaan vinden en dat ze contact gaan opnemen of een product gaan kopen.

Het is daarom slim om in de url (webadres + pagina-naam) alle zoekwoorden mee te nemen die mensen dan zouden in tikken. In bijna alle gevallen is dat het geval. Die zoekwoorden komen namelijk ook zichtbaar terug op de pagina en de zoekrobot kan dan een match gaan maken.

Mijn advies is daarin vooral op zoek te gaan naar mensen die verderop in het besluitvormingsproces zitten en meerdere woorden naast elkaar gebruiken. Belangrijk is dat de dieper gelegen pagina’s van de website, de zogeheten detailpagina’s zoekwoorden in de url stoppen zodat die specifieke pagina’s goed geïndexeerd kunnen worden.

Ik geef wat voorbeelden:

Heb je kledingzaak en verkoop je kleren in een webshop.
Gebruik specifieke zoekwoorden als merknaam, productnaam kenmerken en specifieke kenmerken als: korte mouw, knopenritssluiting en borstzak.

Verkoop je busreizen en ik zoek op “busreis toscane”.

https://www.busreizen-maaskant.nl/busreis/italie/schilderachtig-toscane/8858

…en die pagina komt mede hierdoor bovenaan:

busreizen maaskant bovenaan in zoekmachine met busreis toscane

Voor een bedrijf in natuursteen:

https://sknatuursteen.nl/vloeren-wanden/natuursteen-mozaiek/mozaiek-grey-marble

Deze pagina komt bovenaan als je zoekt op “natuursteen mozaiek grey marble”

natuursteen grey marbel sk natuursteen

Zoekrobot
Een zoekrobot is een dom ding. Je moet namelijk een hoop lekkers op zijn pad leggen en dat pad zal hij dan volgen om jou bovenaan te zetten. Dat lekkers zijn de woorden die jouw potentiële klanten intikken in Google. Je moet dus vooral gaan bedenken welke woorden dat zouden kunnen zijn. Als je een paar woorden hebt bedacht laat je die met elkaar concurreren met de gratis tool Google Trends te vinden op google.nl/trends.

afbeelding google trends

Dat is dus wat we gaan doen. De zoekwoorden zo op het pad leggen dat je bovenaan gaat komen. Heel veel bedrijven doen dat maar mondjesmaat of heel slordig. We gaan dit vanaf de grond af opbouwen.

In bovenstaand voorbeeld laat ik bijvoorbeeld de woorden: juwelier, goudsmit, horlogerie en horlogewinkel de strijd met elkaar aangaan. De winnaar in dit geval is het woordje “juwelier” de winnaar. Als ik een “juwelier” zou zijn dan zou ik dit woordje belangrijk maken maar ik zou ook de andere woorden spelenderwijs terug laten komen. Bijvoorbeeld horlogewinkel + plaatsnaam is erg belangrijk. Dan kan het bijna al niet meer missen dat je daarmee hoog gaat scoren. In combinatie met Google My business is de kans erg groot dat je daarmee lokaal in ieder geval bovenaan gaat komen.

Vindbaar op plaatsnamen.
Pas op met overdadig gebruiken van plaatsnamen. Er is veel misbruik is gemaakt van deze methode waardoor een verwijdering van de zoekmachines niet meer is uit te sluiten. In tekstueel opzicht vind er ook een verminking plaats op je website omdat er overal plaatsnamen te zien zijn. Hou het zuiver en beperkt je tot twee of drie optimalisaties in dit geval.

Daarnaast is het belangrijk dat je website ook een Google My Business-pagina heeft. Als je dit goed invult zorgt het ervoor dat je getoond wordt bij de lokale vermeldingen.

google my business afbeelding

Je kan je website aanmelden via dit website-adres:

Het is met name handig omdat je dan ook voor de mobiele vertoningen van je website extra attentiewaarde genereert. Als je zorgt dat je een paar mooie foto’s erbij staan dan gaat het er al snel netjes uitzien.

Vooraf gaan we eerst wat onderzoek doen. Je kan hiervoor tools gebruiken. De meest voor de handliggende is een verkeersschatter die je kan aanwenden als je ook advertenties wil inzetten. Dit beschouw ik wel als de beste tool al moet je daar wel een Adwords-account aanmaken. Aangezien we nog steeds in de basis zetten zullen we eerst kijken naar de gratis tools Semrush en Screaming Frog SEO-spider.

Voor het indexeren van je pagina’s legt hij altijd hetzelfde pad af. Sommige onderdelen die belangrijk zijn, zijn direct zichtbaar op je beeldscherm.

We gaan op stap met de zoekrobot:

  • Zoekwoorden stoppen in je url.
  • Zoekwoorden stoppen in je paginatitel.
  • Zoekwoorden stoppen in je kopteksten.

1)  Zorg altijd voor zoekwoorden in het webadres.

Het website-adres is zichtbaar. Zorg daarin je zoekwoorden gestopt zijn die relevant voor je zijn. Hierbij moet je goed voor ogen houden. Wat is je long-tail klant die op het eind zitten van zijn besluitvormingsproces. Iemand die op zoek is naar een Blauw Gant Overhemd, strijkvrij met korte mouw zou een url moeten hebben met al die woorden erin. Dus de het webadres wordt dan:

Burghoutsherenmode.nl/gant/blauw-overhemd-korte-mouw-strijkvrij

Omdat je te maken hebt met verschillende maten worden eventueel pagina’s met andere kleuren en maten voorzien van een cannonical-url. Dit wil zeggen pak één pagina die model staat voor andere pagina’s. Google vind het niet fijn dat

zoekwoorden in grafiek

Wat we in bovenstaand schema zien is dat in de long-tail, in de staart dus, dat deze zoekwoord-combinaties 70% van het bezoek pakt. Mensen zijn dus gewend om meerdere zoekwoorden in te tikken als ze echt iets willen. Belangrijk dus is dat je zoekwoorden laat terugkomen in de url zodat je de potentiële klanten in de staart te pakken krijgt.

2) Zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord wordt genoemd in de koptekst.

Als we weten waar onze doelgroep op zoekt dan moet het zoekwoord terugkomen in de titel. Dus een pagina-titel als: Les 1. “Verwacht het onverwachte” als het gaat over busreizen naar het Sicilië dan is dit geen goede titel. Deze titel moet zijn “busreizen naar het Sicilië”.  We zien dan deze website in het voorbeeld hier terugkomen:

busreizen maaskant in zoekmachines bovenaan met busreis sicilië

Als we dan kijken dan zien we dat die woorden terugkomen in de kopteksten van onze pagina.

Alles wat in tekst zichtbaar is wordt geïndexeerd. Zorg ervoor dat het zoekwoord op een natuurlijke manier terugkomt in de tekst zodat elke verdachtmaking van manipulatie kan worden uitgesloten. Je moet dus geen teksten kopiëren en als je veel pagina’s hebt zoals in een webshop dan moet je een cannonical url inbouwen. Het kan zijn dat je van verschillende maten of kleuren geen onderscheidende tekst meer hebt. Gebruik dan een cannonicial url.

Zo’n cannonical url ziet er zo uit. Je geeft aan de zoekmachine mee welke pagina geïndexeerd moet worden voor de pagina waar hij nu is.

<link rel=”canonical” href=”http://www.busreizen-maaskant.nl/busreis-sicilië” /> Als je bijvoorbeeld nog een reis naar Sicilië aanbied kan je bovenstaande url gebruiken als basis.


Bouw interne links in met een hoge relevantie.

Op de bodyteksten moet je interne links inbouwen naar informatie binnen je website. Het is dan ook handig dat je voor de zoekmachines een title meegeeft aan een link. Zo’n link die ziet er dan in de broncode zo uit:

<a href=https://www.needmachine.nl/optimaliseer-je-website  title=”je website optimaliseren.”>Optimaliseer je website</a>.

Ook is het goed om links in te bouwen die verwijzen naar een andere website. Google waardeert het zeer als je verwijst naar pagina’s die bijvoorbeeld aanvullende informatie geven over het onderwerp van je pagina.

Samenvattend: pagina-url, koptekst, alineakop, bodytekst, description. Zij zijn alle belangrijk op je website goed vindbaar te maken.

Lees meer over content creatie om bovenaan te komen. –>>SEO-content creatie.