12 september 2016

UX-Design

Laten we beginnen met verwarring weg te halen rondom de term UX-Design (een andere term is bijvoorbeeld Interaction Design). Het is een moderne term voor webdesign anno 2020 maar dan rekeninghoudend met alle gebruikersgemakken die bezoekers vandaag de dag vanzelfsprekend achten. Op basis van talloze onderzoeken met A/B-testen weet men grotendeels hoe het klikgedrag loopt voordat een bezoeker echt een contactmoment maakt via een website. Als we een site mogen bouwen voor een klant dan maken we zoveel mogelijk gebruik van website-modellen met een bewezen succes.

Een UX designer of user experience designer maakt het bezoeken van een website een aangename gebruikservaring. De look & feel van een website of app moet zo intuïtief mogelijk zijn. De verwachtingen van de klant moeten zoveel mogelijk worden waargemaakt. Uiteindelijk moet het leiden tot een contactmoment of het doen van een aankoop. Het creëren van interactie tussen de bezoeker en de website is dus het ultieme doel. Het is een samenspel van emotie en visuele touchpoints waardoor de website als prettig wordt ervaren. Ook worden de psychologische beïnvloedingsfactoren meegenomen in het webconcept. Hier komen bijvoorbeeld weer bepaalde marketingwetten om de hoek kijken.

Zoals gedefinieerd door de Amerikaanse UX designer Stephen P. Anderson zijn er de volgende argumenten waardoor een website kan uitstijgen boven de middelmaat en dat zijn.

  • Betekenisvol (meaningful)
  • Functioneel/nuttig (functional/useful)
  • Plezierig (pleasurable)
  • Gebruiksvriendelijk (convenient)
  • Betrouwbaar (reliable)
  • Bruikbaar (usable).

We kunnen bogen op bijna twintig jaar ervaring in de ontwikkeling van websites.

UX-design, webontwikkeling vind plaats onder vlag van onze webbouw-afdeling opererend onder de naam Dommelweb.