12 september 2016

Zoekmachinemarketing

Needmachine is officieel certified Google Partner.

Wat is zoekmachine marketing c.q. internetmarketing?

Beide begrippen staan voor alle marketingactiviteiten op of over internet. Het is niet meer weg te denken uit de huidige marketingcommunicatiekanalen. Marketingbudgetten verschuiven van traditionele media naar nieuwe media. Kennis van internetmarketing betekent kennis van broncodes (SEO), adverteren (SEA), E-mailmarketing, Social Media-marketing en statistieken (data-analyse).

Social Media Marketing

Een campagne via social media kanalen kan als doel hebben groter bereik, groter naamsbekendheid, het in contact treden met klanten van het bedrijf of het stimuleren van de hechting en loyaliteit van bestaande klanten. De drie grote spelers worden vaak daarbij benut: Twitter, Linkedn en Facebook. Lees meer op speciale pagina over Social Media Marketing

Databasemarketing

Hierbij maak je gebruik van gegevens uit een database voor marketingactiviteiten. Elke klant dient een uniek aanbod te ontvangen om aan de wensen en behoeftes te voldoen. Database marketing is een variant van Direct marketing, waarbij een potentiële klant op een directe manier wordt benadert. Omdat er gebruik is gemaakt van verschillende gegevens van de ontvanger, kan er een gericht aanbod worden gedaan op de wensen van de klant.

Wat is SEA?

SEA staat voor search engine advertising. Dat betekend dat je tegen betaling advertenties plaats op de zoek resultaten van zoekmachines. Je kunt advertentie ruimtes kopen bij verschillende zoekmachines zoals Bing, Yahoo en Google. Je koopt zo’n advertentie op basis van zoekwoorden. Je betaald een bedrag als iemand op je advertentie klikt, de prijs per klikt hangt af van de populariteit van de zoekwoord.

Belang voor uw onderneming

Je kunt SEA snel inzetten. Je bedenkt wat je wilt vertellen en bij welke zoekterm je boodschap vertoond moet worden. Je kunt daarna de advertentie ruimten kopen. Het is zeer geschikt om je onderneming te promoten. Het werkt ook goed bij gerichte acties, zoals een uitverkoop. Echter je kan ook veel geld verspillen doordat de kwalititeitsscore niet goed is.

Verschil met SEO SEO-vs.-SEA

Het is makkelijk te verwarren met de veel gebruikte term SEA. SEO staat voor search engine optimization. Beide zijn gericht op het tonen van websitelinks op resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP). Ze tonen beide verschillende soorten resultaten; de betaalde advertenties en de gratis resultaten. De betaalde advertenties staan meeste aan de boven en zijkant. De pagina wordt voor de rest gevoeld met gewone zoekresultaten. Een plaats tussen de betaalde resultaten verwerft u met SEA. Een goede positie verwerven bij de gewone resultaten is afhankelijk van hoe goed een website is. Het is lastiger en kost meer tijd.

Samenwerking

Als u de beste vindbaarheid wilt is het samenwerken tussen SEA en SEO van belang. Als je beide goed weet in te zetten kunnen zoekmachine gebruikers niet meer om jou heen. Alle mensen zoeken steeds op verschillende manieren. De een klikt op het eerste resultaat dat hij ziet, de advertentie. De ander slaat de advertenties over en bekijkt het gratis zoekresultaat. Door beide mogelijkheden in te zetten, loopt u geen potentiële klanten mis.

Lees het artikel: “stop met geldverkwisting in Google Adwords”.