28 februari 2022

Zoekwoorden vinden en zoekwoorden onderzoek

Je moet eerst duidelijk hebben wat je strategie en wat de missie is van je bedrijf. Je moet ook goed weten wie je klant is en wat je hem kan aanbieden. Ook moet goed weten wat jouw bedrijf uniek maakt. Zorg voor een stevig en doortimmerd verhaal. Dit alles gaat je helpen namelijk om je website goed bovenaan te krijgen.

Om te kijken waar je zou willen staan kan je in de eerste plaats zelf onderzoek doen in de zoekmachines. Het kan erg interessant zijn om te zien hoe andere bedrijven zich presenteren en waar ze staan met bepaalde zoekwoorden. Je kan zelf onderzoek doen in Google Trends en in de zoekmachine. Je kan ook Google Ads gebruiken maar daarvoor moet je wel eerst zijn ingelogd.

Vind zoekwoorden van concurrenten

De zoekresultaten die gegeven worden geven een overzicht van je concurrenten en daar kun je natuurlijk je licht opsteken. Maar je moet die zoekresultaten wel met een korreltje zout nemen omdat de zoekresultaten die getoond worden ook weer afhankelijk zijn van jouw zoekgeschiedenis in Google. Google geeft een soort maatwerkresultaat in die zoekmachines dus dan krijg je wellicht een verkleurd beeld. Je kan dit omzeilen door de incognito-modus aan te zetten.

Kleine websites vindbaar maken

Voor kleine websites is het belangrijk een belangrijke set van keywords te hebben die klanten afvangen in de long tail. Hiermee wordt bedoeld: klanten die specifieke wensen hebben en niet meteen populaire en vaak ook algemene zoekwoorden gebruiken. Je hebt hier misschien niet zo veel verkeer op maar de bezoekers die je krijgt zijn wel erg interesseert. Werk op deze manier stap voor stap naar een hogere ranking. Je kan hiervan hieruit je webpagina’s verder optimaliseren. Op het eind kun je misschien wel gaan voor hogere posities met premium zoekwoorden.

Lees hier meer over hoe in de SEO alles met elkaar samenhangt, de holistisch SEO.