Professionals in internetmarketing

Search
Close this search box.

Slimme SEO-teksten gericht op de klant

logo needmachine. SEO-copywriting, zoekmachineoptimalisatie en social media-marketing

Needmachine is een SEO-bureau wat teksten voor je kan opstellen waarmee je bovenaan komt in de zoekmachines. Hoe maak je een slimme SEO-pagina waar alles in zit? Op deze pagina leg ik het je het uit. Alle aspecten van broncode, zoekwoorden, titles, kopteksten, afbeeldingen, url-structuur en semantiek komen hier aan bod.

Wat betekent SEO?

SEO betekent Search Engine Optimalisation. Je website optimaliseren voor de zoekmachines. Voor het klantgericht optimaliseren wordt ook wel de naam "holestische SEO gebruikt". Het betekent vooral dat je teksten in voor de website semantisch goed inricht. Er moeten verbanden liggen tussen alinea's. De betekenis van wat je wil uitleggen moet helder zijn voor de lezer. "Ik zag het meisje met de verrekijker". Zag je het meisje met je verrekijker of nam je een meisje waar die een verrekijker heeft? Dat is dus niet duidelijk.

Wil je een goeie SEO kies dan voor de lange termijn. Om topposities in te kunnen nemen moet je half jaar de tijd er voor uittrekken.. Een korte termijn is vaak een weinig origineel copy/paste-vehicle. En dat is al een sollicitatie om eraf gegooid te worden.

Eerst moet je ook de missie van Google begrijpen. De missie van Google is zo ongeveer deze: alle informatie van de wereld verzamelen in een zoekmachine zodat die voor iedereen beschikbaar en bruikbaar is. Om die missie te bereiken is Google erg georiënteerd op het onderzoeken van gebruiksgemak. Als jouw website de beste optie is voor jouw bezoekers, zal het je website hoog laten eindigen.

Semantisch zoeken is een relatief nieuwe technologie die de afgelopen jaren aan populariteit heeft gewonnen. Google gebruikt het steeds meer om betere zoekresultaten aan zijn bezoekers te presenteren. Het probeert de intentie van de bezoeker steeds te begrijpen en probeert verbanden te leggen. Op die manier probeert men de meest relevante resultaten te bieden. De knowledge Graph helpt Google daarbij.

Knowledge Graph

De Knowledge Graph van Google is een van de bekendste voorbeelden van semantisch zoeken in actie. De Google Knowledge Graph is een kennisbank van waaruit geput wordt voor aanvullende informatie naast het zoekwoord. Deze worden getoond onder het zoekwoorden en geeft relevante informatie over het onderwerp. Deze informatie is door Google in de loop der jaren allemaal verzameld. Het wordt ook gebruikt voor een instant antwoord. Het gebruikt gegevens uit verschillende bronnen om gebruikers informatie te geven over mensen, plaatsen en dingen.
De Knowledge Graph is gestaag gegroeid sinds de introductie in 2012. In 2015 voegde Google 3,5 miljard nieuwe entiteiten toe aan de Knowledge Graph.

Met de toevoeging van semantisch zoeken is Google nog beter geworden in het begrijpen van de relatie tussen concepten. Dit helpt hen om relevantere resultaten te bieden voor de zoekopdrachten van gebruikers.

AI wordt gebruikt om patronen in gegevens te identificeren. NLP wordt gebruikt om de betekenis van de tekst te begrijpen. Semantisch zoeken is afhankelijk van kunstmatige intelligentie (AI) en natuurlijke taalverwerking (NLP).  Samen helpen deze technologieën Google de intentie van de gebruiker te begrijpen en relevantere resultaten te leveren.

Het semantische zoekalgoritme van Google leert voortdurend. Hoe meer gegevens het heeft, hoe beter het wordt in het begrijpen van concepten en relaties.

Semantisch zoeken heeft een grote impact op SEO. In het verleden was keyword stuffing een gebruikelijke SEO-tactiek. Ongeacht de context worden er zoveel mogelijk zoekwoorden in een tekst gedumpt. Wat je dan kreeg was een braaksel van zoekwoorden. Op verdwaalde plekken op internet kom je deze SEO-rommel nog tegen. Bent u op zoek naar een bureau wat u kan helpen met de ontwikkeling van doordachte SEO-teksten, klik hier.

Lees hier meer op Google over: Google Knowledge Graph

Storytelling en SEO, een gouden combinatie.

Het is inmiddels een beproefd concept dat storytelling goed werkt in het overbrengen van een boodschap. Het verhaal achter het merk beklijft meer als het merk alleen. Dit gegeven kan uitstekend samengaan met het opstellen van een voor de zoekmachine geoptimaliseerde tekst. Een verhaal met diepgang en met een zekere dramatiek maakt het voor de lezer interessant. De meeste ondernemers hebben best wel wat tegenslagen moeten overwinnen voordat het bedrijf het beetje van de grond af kwam. Een verhaal wat uit het hart gegrepen is, kan het meest rekenen op empathie van de lezer. Men kan zich op een bepaalde manier identificeren met de hoofdpersoon en dat maakt gevoelens vrij van blijdschap, verbinding en herkenning. Volgens onderzoeken komen dan in je brein stofjes vrij zoals endorfine, oxytocine, cortisol en dopamine. Kortom ben niet te verlegen om je eigen verhaal te vertellen. Het werk in je eigen voordeel. Door bovenstaande uit te voeren krijg slimme SEO-teksen die gericht zijn op de klant.

In het bedenken van het verhaal zitten onmiskenbaar zoekwoorden die business-gerelateerd zijn en die belangrijk zijn voor de indexeerbaarheid. Hoe langer de lezer het verhaal wil uitlezen hoe groter de kans is dat hij een zeker commitment aan de dag kan leggen voor het merk of het bedrijf. Ook bestaat de mogelijkheid dat hij het verhaal wil gaan delen zodat het bereik nog groter wordt.

Een SEO-bureau met 25 jaar ervaring

Oprichter/eigenaar Jos Oerlemans van Needmachine heeft inmiddels vijfentwintig jaar ervaring in online marketing. Eind jaren negentig begon Jos te werken voor de Gemeente Gilze en Rijen, Adecco, Smulweb en Sportweb (laatste twee waren onderdeel van OLM-online marketing). Van de laatste twee bestaat alleen nog Smulweb dat inmiddels over is genomen door Jumbo Supermarkten. OLM ging uiteindelijk failliet. Vanaf 2003 werd begonnen met  Dommelweb Internet wat zich vooral richt op het bouwen van websites. Thans is de expertise helemaal verlegd naar zoekmachinemarketing (SEO) en online advertenties (o.a. Facebook/Google). Een SEO-bureau dus met enorme staat van dienst en enkele gerenommeerde klanten.