Professionals in internetmarketing

Zoek
Sluit dit zoekvak.

Adverteren op Pinterest

Pinterest als advertentiemedium

Pinterest is website die fungeert als een digitaal prikbord voor afbeeldingen en foto's. Men zou het ook een visuele zoekmachine kunnen noemen. De foto's en afbeeldingen waar je naar op zoek bent, die tik je al eerste in. Daarna worden in tegelvorm alle afbeeldingen aangeboden.

De gebruiker kan er afbeeldingen vanaf halen en samenbrengen (pinnen) in een eigen bibliotheek. Deze worden "borden" genoemd. Deze verzamelde afbeeldingen kunnen ter inspiratie zijn van een product bijvoorbeeld verschillende modellen auto's. De gebruiker kan alle opties dan overwegen voordat hij tot aanschaf van een auto overgaat. Op Pinterest kan men ook adverteren.

In de begintijd groeie Pinterest als kool en werd in 2011 Time Magazine tot beste website uitgeroepen. In 2012 werd het op Techcrunch uitgeroepen tot best beginnende website van het jaar.

Als je je bij Pinterest hebt aangemeld kun je dus prikborden aanmaken. Via de Pin-It knop kun je daar afbeeldingen op vastzetten. Deze pin of speld geeft een afbeelding, video of artikel weer. Je kan deze borden uitbreiden naar allerlei andere onderwerpen.

Deze borden zijn openbaar waardoor ze geschikt zijn om te volgen en te delen met andere gebruikers. Gebruikers kunnen ook elkaars bord aanvullen. Daarnaast is het mogelijk berichten achter te laten.

Pinterest als visuele zoekmachine

Na het intikken van zoekwoorden in Pinterest krijg je tal van afbeeldingen te zien als resultaten. Men kan een eigen startpagina maken waar al je afbeeldingen op staan die je bij elkaar hebt verzameld. Nog een aantal kenmerken van Pinterest op een rijtje:

  • 14e grootste social media-platform. Het is  daarmee groter dan Twitter en Reddit.
  • maandelijks 431 miljoen gebruikers.
  • 86 % gebruikt ook Instagram
  • 69% van de gebruikers zijn vrouwen.
  • 77% van de actieve Pinterest gebruikers geeft aan dat zij nieuwe producten of merken op Pinterest hebben ontdekt.
  • Maandelijks worden er 2 miljard zoekopdrachten uitgevoerd op Pinterest.

Doordat het een grote gebruikersgroep aan zich heeft gebonden is Pinterest zeer interessant voor retailers. Zeker in bepaalde deelsegmenten bijvoorbeeld kleding of kookgerei.

De totale inkomsten van Pinterest zijn in het vierde kwartaal van 2021 met 20% gestegen. Ondanks de lichte terugval in het aantal gebruikers, groeide de omzet van Pinterest in 2021 nog steeds aanzienlijk. In een brief aan de aandeelhouders rapporteerde het bedrijf een totale omzet van $ 847 miljoen in 2021 (tegenover $ 706 miljoen in 2020).

Volgens Pinterest werd de omzetgroei “aangedreven door een sterke vraag van adverteerders in de detailhandel.”

Bronnen: Hootsuite

Doe de Quickscan!

In drie maanden naar een succesvolle website! Wilt uw bovenaan komen in Google? Laten we beginnen met een analyse van de huidige website. Binnen een dag krijgt u offerte.

In drie stappen naar de next level:
• Doe de aanvraag • Wij analyseren uw website en maken een prijsopgave.
• Na akkoord, wij optimaliseren uw website.

Na drie maanden betere prestaties van website door SEO, linkbuilding + (..eventueel) advertenties.

Gerealiseerde cases

No data was found

Doe de Quickscan!

In drie maanden naar een succesvolle website! Wilt uw bovenaan komen in Google? Laten we beginnen met een analyse van de huidige website. Binnen een dag krijgt u offerte.

In drie stappen naar de next level:
• Doe de aanvraag • Wij analyseren uw website en maken een prijsopgave.
• Na akkoord, wij optimaliseren uw website.

Na drie maanden betere prestaties van website door SEO, linkbuilding + (..eventueel) advertenties.